BAS World vindt de weg naar efficiënte en gebruiksvriendelijke locatietrackers van Sensolus

Schaalbare oplossing leent zich perfect voor ambitieuze plannen

Gent, 29 juni 2023 — Sensolus, specialist op het vlak van connected asset management, heeft onlangs samen met Sentech, sensorspecialist, een nieuw trackingsysteem geïmplementeerd bij BAS World, Europa’s grootste verkoper van voertuigen en machines. Het verouderde en dure RFID-lokalisatiesysteem werd vervangen door trackers die snel te installeren zijn en verder geen on-site scaninfrastructuur vergen, waardoor ze op iedere vestiging of parkeerplaats onmiddellijk in gebruik kunnen genomen worden. Deze gebruiksvriendelijke en schaalbare oplossing is perfect geschikt voor de uitbreidingsplannen van BAS World en zorgt voor extra inzichten in de doorlooptijden van de voertuigen zoals vrachtwagens en andere machines. Deze voertuigen worden nu veel sneller teruggevonden, wat resulteert in efficiëntiewinst en kostenbesparing.

Het Nederlandse BAS World is met gemiddeld 2.500 voertuigen de grootste verkoper van tweedehandsvrachtwagens in Europa. Het familiebedrijf is wereldwijd actief in de handel van nieuwe en gebruikte voertuigen en beschikt over een grote voorraad vrachtwagens, trekkers, trailers, bouwmachines, bedrijfswagens en landbouwmachines. Het bedrijf heeft meer dan 900 medewerkers in dienst en draait een jaaromzet van 500 miljoen euro.

Het vorige trackingsysteem voor voertuigen bij BAS World vertrouwde op een RFID-lokalisatiesysteem, waarbij elke vrachtwagen zijn eigen parkeerplaats had met lokale trackinginfrastructuur om de locatie van de voertuigen te volgen. Deze oplossing werd duur en onpraktisch naarmate BAS World meerdere parkeerterreinen in gebruik nam. Bovendien waren de meeste trackers aan vervanging toe. Die afhankelijkheid van verouderde hardware maakte dat alleen voertuigen op het eigen parkeerterrein getrackt konden worden. Het bedrijf zocht daarom een oplossing die voertuigen ook op externe locaties en parkings van derden kon traceren. Zo vond BAS World Sensolus, dat onder meer een referentie kon voorleggen met een soortgelijk project bij een autofabrikant. Na een zeer uitgebreid proefproject waarbij regelmatig werd overlegd met het team van BAS World, was het bedrijf overtuigd. BAS World kon hierbij rekenen op de expertise van Sensolus-partner Sentech, die de overstap mee in goede banen leidde.

Eenvoudige installatie en integratie

Sensolus stelde een trackingoplossing voor op maat, afgestemd op de behoeften van BAS World.

“De verouderde RFID-trackers werden vervangen door 3.500 van onze kleinere Track 1010-trackers, die elk een eigen uniek serienummer hebben, gekoppeld aan het voertuignummer. Deze trackers werden bevestigd op de sleutelkastjes die in de voertuigen geplaatst worden, en kunnen bij de aan- of verkoop heel eenvoudig naar een ander voertuig worden overgeplaatst”, legt Michiel Raat, Sales Executive Nederland bij Sensolus, uit.

De locatiegegevens van alle trackers worden via een API van het Sensolus-platform geïntegreerd in het bestaande ERP-systeem van BAS World. In plaats van een dure lokale trackinginfrastructuur te installeren, gebeurt de dataoverdracht via een draadloos langeafstandnetwerk geoptimaliseerd voor IoT-devices.

Mike van Kasteren, team lead inspection bij BAS World: “De Sensolus-oplossing was eenvoudig te integreren met ons bestaande ERP-systeem dankzij de duidelijke, goed gedefinieerde API. Doordat alle voertuigen zich op één locatie bevonden, kon de uitrol van de nieuwe oplossing erg efficiënt verlopen.”

Geozones

Op het terrein werden virtuele geozones gecreëerd om het terugvinden van voertuigen te vereenvoudigen. Medewerkers kunnen binnen deze geozones voertuigen lokaliseren op basis van de hun toegewezen zone. Dat is efficiënter dan wanneer er alleen op coördinaten vertrouwd kan worden. Voor deze lokalisatie gebruikt het personeel een mobiele app die hen naar de exacte locatie van de voertuigen leidt, wat een aanzienlijke tijdswinst oplevert en bijzonder gebruiksvriendelijk is.

“Ons oude systeem was ook best nauwkeurig: de tracker gaf op een plattegrond aan in welk parkeervak een vrachtwagen stond”, blikt Mike van Kasteren terug. “Alleen wijzigen de parkeerplaatsen jaarlijks en delen we de rijen vaak anders in. De locatietrackers van Sensolus zijn preciezer en werken los van deze parkeervakken. De trackers werden geconfigureerd om een nauwkeurigheid tot onder de tien meter te garanderen, wat onze medewerkers heel wat zoekwerk bespaart.”

Proactief

Voor BAS World kon de samenwerking met Sensolus en Sentech niet beter verlopen.

“Vooral tijdens het begin van ons onderzoek naar een nieuwe oplossing hielpen ze ons proactief. Ze hebben ons de tijd en rust gegeven om een degelijk onderzoek te doen naar de verschillende mogelijkheden, en begrepen dat we ook de concurrentie overwogen. Uiteindelijk kozen we voor Sensolus vanwege de deskundige begeleiding, de flexibiliteit van de oplossing, de lange levensduur van de trackerbatterijen en de vele mogelijkheden van het platform. Sensolus staat ook open voor verbetering. We wilden het trackingsysteem graag nauwkeuriger krijgen, en daar hebben ze met succes werk van gemaakt. Daarnaast is het systeem makkelijk schaalbaar op maat van onze toekomstige groei”, motiveert Van Kasteren de keuze.

Potentieel

Het systeem biedt bovendien mogelijkheden die verder gaan dan het huidige gebruik. Hoewel de exacte tijdsbesparing nog niet gemeten kan worden, heeft het systeem het potentieel om de efficiëntie bij BAS World verder te verbeteren en de proceskosten blijvend te verlagen. BAS World kan hiervoor blijvend rekenen op Sentech. De Nederlandse sensorspecialist zal BAS World verder bijstaan om het beste uit de Sensolus-oplossing te halen, onder meer door middel van trainingen en ondersteuning voor vragen of complicaties.

Op termijn zullen voertuigen meteen uitgerust worden met een tracker, zodat ze steeds opgevolgd worden, ook wanneer deze op een van de andere vestigingen van BAS World staan. Naast inzichten in de flow van voertuigen kunnen ze deze informatiestroom ook gebruiken om een 'Volg je levering'-service te implementeren voor hun klanten.

Over Sensolus
Sensolus is een industrieel Internet of Things (IoT) bedrijf dat via een end-to-end oplossing non-powered assets zoals trailers, containers, enz. trackt en zo bedrijven helpt om betere, datagedreven bedrijfsbeslissingen te nemen. Het bedrijf heeft een jarenlange expertise in telecom, netwerken met laag stroomverbruik, draadloos sensorontwerp en cloud-gebaseerde analyses. De plug & play IoT-oplossing van Sensolus omvat draadloze trackers en een open IoT-platform dat waardecreatie en kostenverlaging mogelijk maakt door het te koppelen aan bedrijfsdata. Op die manier kunnen supply chains en logistieke processen waarin non-powered assets een belangrijke rol spelen geoptimaliseerd worden.

 De Gentse scale-up werd in 2013 opgericht door vier IoT-enthousiastelingen en telt ondertussen reeds 35 werknemers. Het is actief in diverse industrieën, gaande van luchtvaart, automotive en logistiek tot industrial manufacturing en de afvalindustrie. Klanten als Airbus, Atlas Copco en AB InBev doen dagelijks een beroep op de IoT-oplossing van Sensolus. Meer dan 200.000 assets zijn realtime in het platform te volgen. Voor meer informatie: www.sensolus.com

Niels van Velde

Niels van Velde

Senior PR Consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be