Balans tussen werk en privé wordt belangrijker voor digitale marketeers

Eén op vijf vaste medewerkers zoekt actief naar andere job

Vilvoorde, 10 juni 2021 - Een aantrekkelijke bedrijfscultuur, flexibiliteit en de mogelijkheid tot afstandswerk waren nooit eerder zo belangrijk voor digitale marketeers - naast een aantrekkelijk loon, dagprijs en extra voordelen. Dat is de belangrijkste conclusie uit het jaarlijkse Digital Market Salary Report, uitgevoerd door digitaal advies- en uitzendkantoor Ariad. Werkgevers moeten rekening houden met deze factoren, aangezien één op vijf vaste medewerkers actief op zoek is naar een andere job.

Ariad voerde de vierde editie van het jaarlijkse Digital Market Salary Report uit in april en mei 2021. In totaal namen 524 Belgische digitale marketingexperts en -leiders deel aan de bevraging. Naast loon, dagprijs en voordelen deelden deze professionals hun belangrijkste drijfveren om een nieuwe job te zoeken, zoals het risico op afvloeiing van het personeelsbestand, de werkomstandigheden en andere factoren die de hedendaagse werkomgeving typeren.

Balans tussen werk en privé
Een verhoging van het maandloon of dagprijs blijft de belangrijkste reden (65%) waarom werknemers of freelancers van job willen veranderen, al valt het op dat een aangepaste balans tussen werk en privé belangrijk is om medewerkers in dienst te houden. 57% van de werknemers ziet een aangenamere bedrijfscultuur als drijfveer om van job te veranderen. 37% zou van job willen veranderen als daar meer gelegenheid is om vanop afstand te werken. Bovendien geeft 71% van de bevraagden aan dat een flexibel uurrooster en afstandswerk nu belangrijker zijn dan een jaar geleden. 60% vindt de bedrijfscultuur nu belangrijker dan vorig jaar. 

"Onze resultaten van de voorbije jaren geven aan dat de bedrijfscultuur belangrijker wordt voor alle soorten medewerkers. Samen met afstandswerk en flexibiliteit kan die cultuur een grote invloed hebben op het al dan niet in dienst blijven van personeel" - Jeroen Van Ermen, CEO Ariad

“Het belang van factoren zoals afstandswerk of flexibiliteit zal waarschijnlijk nog meer toenemen”, zegt CEO en mede-oprichter van Ariad Jeroen Van Ermen. “Dat kadert binnen de toekomstvisie waaruit moderne bedrijven waaronder ook Ariad werden opgericht. Bedrijven die zich niet aanpassen aan deze veranderende prioriteiten, dreigen het moeilijk te krijgen om nieuw gekwalificeerd personeel te vinden of in dienst te houden. Gemotiveerd personeel mag niet als vanzelfsprekendheid gezien worden, zeker niet bij vaste medewerkers. Onze resultaten van de voorbije jaren geven aan dat de bedrijfscultuur belangrijker wordt voor alle soorten medewerkers. Samen met afstandswerk en flexibiliteit kan die cultuur een grote invloed hebben op het al dan niet in dienst blijven van personeel.”

Langere contracten voor freelancers
In deze onzekere tijden is bijna één op vijf vaste medewerkers (19%) actief op zoek naar een andere job, waarbij ze willen veranderen binnen de zes maanden. Nog eens 40% geeft aan om passief uit te kijken naar een nieuwe carrièrewissel. Dat is een contrast met freelancers, waarvan slechts 5% actief op zoek is naar een andere werkgever. Tegelijkertijd zien freelancers de gemiddelde lengte van hun contract verlengd van zevenenhalf maanden in 2019 naar negen maanden in 2021. “Dat die contracten langer worden, kan te maken hebben met de vele digitale projecten die bedrijven momenteel lanceren”, geeft Jeroen Van Ermen aan. “Dat komt doordat COVID-19 de eisen van klanten heeft beïnvloed: kijk maar naar de vele e-commerce platformen of nieuwe digitale communicatie- en marketingsystemen. De trend toont ook het succes aan van nieuwe mengvormen waarmee marketingteams werken, waarbij gespecialiseerde freelancers voor langere tijd worden ingeschakeld als een versterking voor het vaste team.”

Meer diverse voordelen
2021 is het eerste jaar waarin 100% van alle vaste medewerkers aangeeft ten minste één bijkomend voordeel te krijgen. Vaste medewerkers ontvangen ongeveer dubbel zo vaak een bijkomend voordeel in vergelijking met freelancers. Het meest voorkomende bijkomende voordeel is een laptop of computer (89%), gevolgd door maaltijdcheques (87%). Net als in alle eerdere onderzoeken van Ariad geeft 4% van alle medewerker aan geen extralegale voordelen te ontvangen.

Gelieve het volledige rapport hieronder te raadplegen voor details, grafieken en bijkomende resultaten.

Ariad Digital Market Salary Report

PDF - 3.2 Mb

Over Ariad
Ariad biedt consultancy en personeelsbezetting aan binnen digital customer experience (CX) en is actief in België, Nederland en Spanje. Ariad is werkzaam bij topmerken in verschillende sectoren, met meer dan honderd consultants die meewerken aan interne projecten alsook recruiten voor digitale specialiteiten en uitvoerende functies. Het doel is om bedrijven te optimaliseren en te doen groeien door teams en professionals te ondersteunen. Om dat te doen werkt Ariad met de beste digitale experten die echt impact kunnen genereren. Naast expertise wordt er veel aandacht geschonken aan een passende bedrijfscultuur waarbij het menselijke aspect van change management nooit uit het oog wordt verloren.

 

Mattias Goossens

Mattias Goossens

PR Consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be