Automatische koppelingssystemen van ZF Aftermarket

Automatische koppelingssystemen van ZF Aftermarket

  • Geautomatiseerde handgeschakelde transmissies zijn veelvoorkomend in het huidige voertuigenpark
  • De vervanging van een koppeling moet zorgvuldig gebeuren om een juiste werking te kunnen garanderen
  • Het belangrijkste onderdeel is de aandrijving. Afhankelijk van de fabrikant moet die worden afgesteld of getraind.

Hoewel het niet de mainstream-oplossing is binnen de auto-industrie installeerden bepaalde automerken in grote getalen systemen voor automatische handgeschakelde versnellingsbakken (ASG of AMT). Het meest prominente voorbeeld is Smart. Koppelingsspecialist ZF Aftermarket, die onder het merk Sachs reserveonderdelen produceert voor voertuigen met ASG, geeft enkele tips voor een succesvolle vervanging van de koppeling.

Zo’n 20 jaar geleden wilde de automobielindustrie met de automatische handgeschakelde transmissie een alternatief in het leven roepen voor automatische versnellingsbakken met koppelomvormers. Deze transmissie was gebaseerd op de conventionele handgeschakelde transmissie in een contragewichtontwerp met een droge koppeling. Daarnaast was die ook uitgerust met hydraulische of elektrische aandrijvingen die de koppeling bedienden en schakelden.

Het automerk Smart rustte 100 procent van de eerste twee generaties van zijn tweezitsvoertuig uit met deze aandrijfvariant. Deze modellen werden gebouwd tussen 1998 en 2015. Wereldwijd werden ze in 46 landen op de markt gebracht en begin 2015 waren er al meer dan 1,7 miljoen geproduceerd. Andere fabrikanten die voor de ASG kozen, waren Citroën, Dacia, Renault en Iveco. Zelfs de Volkswagen Groep heeft zijn mini-autoserie en de bijbehorende Skoda en Seat modellen vanaf 2013 uitgerust met ASG. De laatste nieuwe toepassing op de Duitse markt was de Lada Vesta.

Story image

Geautomatiseerde koppelingen zijn stabiel en ervaren zelden fouten
De technologie in de handgeschakelde versnellingsbakken is in principe hetzelfde als in voertuigen met ASG. ASG is echter een zeldzamere variant. Er zijn dan ook enkele opvallende verschillen die in acht moeten worden genomen tijdens een reparatie. 

Over het algemeen zijn geautomatiseerde koppelingen stabiel en minder foutgevoelig. Aangezien de koppeling door een elektronisch gestuurde aandrijving wordt bediend, blijven bedieningsfouten van de bestuurder zonder effect. Daarnaast is het dankzij de automatische schakeling onmogelijk om met een te lage snelheid te rijden. Toch verslijten na verloop van tijd zelfs de automatische koppelingen of treden er op een bepaald moment complicaties op, zoals getik of onvolledige scheiding. Aangezien de elektronische bediening volgens vaste parameters werkt, is het juist monteren van het reserveonderdeel bepalend voor het rijcomfort en de levensduur van de koppeling. Als de uitgangswaarden, die bepalend zijn voor de besturing, niet correct zijn, kan dit namelijk leiden tot bijvoorbeeld onnauwkeurig startgedrag.

Nauwkeurig testen, zelfs voor de installatie
De reserveonderdelen verlaten de fabrieken volledig getest en in perfecte staat. In uitzonderlijke gevallen kan er tijdens het transport echter lichte schade ontstaan. Dat kan leiden tot een storing in het voertuig waardoor demontage nodig is. Het is dus noodzakelijk om het reserveonderdeel voor installatie zorgvuldig te inspecteren. Daarbij moet de side impact gecontroleerd worden. ZF Aftermarket biedt hiervoor een side impact tester aan. Als de grenswaarde van 0,5 millimeter wordt overschreden, moet de mechatronicus de zijdelingse uitloop van de koppelingsschijf met behulp van een richtvork elimineren.

Er kan ook schade ontstaan aan de aandrijving. Deze componenten kunnen alleen in hun geheel worden vervangen, maar dat vergt weinig inspanning. Er is namelijk enkel een elektrische verbinding met het voertuig. Let op: Bij sommige modellen moet de garagist de voorspanning van de aandrijving aanpassen met behulp van een veerbalans. Bij andere voertuigen moet de garagist eerst leren hoe het diagnoseapparaat te gebruiken, waarbij de transmissiecontrole-eenheid het slijppunt van de koppeling bepaalt.

Als de garagist zich houdt aan basisregels zoals extreme reinheid en correcte centrering van de koppeling voor de montage, dan staat niets een succesvolle reparatie in de weg.

Story image

Foto : ZF
Legende : De automatische koppeling van ZF Aftermarket.

Contact FR
Gilbert SouffletZF Services France SAS
Responsable Communication et Evènements
Tél. : 01 70 74 78 50
E-mail : gilbert.soufflet@zf.com

Over ZF Friedrichshafen AG
ZF is een wereldwijde technologiegroep die mobiliteitssystemen levert voor de automobielindustrie, industriële voertuigen en industriële toepassingen. Met zijn uitgebreide reeks technologieën biedt ZF wereldwijde oplossingen voor gevestigde autofabrikanten, mobiliteitsaanbieders en opkomende bedrijven in de transport- en mobiliteitssector. Netwerken en automatisering zijn belangrijke elementen in de ontwikkeling van ZF-systemen. ZF laat voertuigen zien, denken en handelen.

In 2019 behaalde ZF een zakencijfer van 36,5 miljard euro. Het bedrijf stelt 148 000 mensen te werk op 240 sites in 41 landen. ZF investeerde 7% van het zakencijfer in onderzoek en ontwikkeling.

Met geïntegreerde oplossingen en het uitgebreide productassortiment van ZF Group zorgt de Aftermarket Division van de ZF Group voor een efficiënte en kostenefficiënte werking van de voertuigen gedurende hun gehele levenscyclus. Dankzij haar gevestigde productmerken, digitale innovaties, op maat gemaakte producten en diensten en haar wereldwijde servicenetwerk is ZF een zeer gewaardeerde partner en nummer twee op de wereldwijde automotive aftermarket geworden. 

Voor fotomateriaal en meer info, surf naar:  www.zf.com/press.

Flyer_SACHS_Actuateurs_embrayage_et_de_BV_2020 (1).pdf 1,021 KB

 

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel