Atlas Copco Airpower transformeert productie met Azumuta
All-in-one-softwaresuite boost operationele efficiëntie en biedt Atlas Copco tools om snel te schakelen
Wilrijk, 12 december 2024 - Maakbedrijven staan vandaag voor heel wat uitdagingen die een meer wendbare manier van werken vereisen. Toch heerst er op het terrein vaak een zekere inertie als het aankomt op het integreren van moderne en efficiënte productiemethodes en -tools. Niet zo bij de Airtec-divisie van Atlas Copco Airpower in Wilrijk: met de open en geïntegreerde ‘connected worker suite’ van het Gentse Azumuta hebben zij alles in huis om adequaat in te spelen op de uitdagende en snel veranderende marktomstandigheden.
Van klassiek maakbedrijf naar smart factory
Atlas Copco is een Zweedse multinational die globaal actief is in de ontwikkeling van allerhande industriële B2B-toepassingen en producten: compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen, enzovoort. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling, inclusief onderzoekscentrum, en is meteen ook de grootste fabriek van de groep, waar meer dan 3500 medewerkers compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren. De kernelementen van die compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een smart factory.
“Bij Airtec zijn we, als manufacturingdivisie van Atlas Copco, al een tiental jaar bezig met de transformatie van een klassiek maakbedrijf naar een smart factory. We evolueren naar een collaboratieve maakomgeving waarin mens en machine digitaal en dus paperless samenwerken. Daarvoor gingen we op zoek naar een oplossing die onze kwaliteitsdata niet alleen kon capteren, maar ook in real time communiceren en integreren, om de info on the spot tot bij onze operatoren en monteurs te brengen, en dat op een flexibele maar gestructureerde manier, in een open omgeving die kan interageren met alle andere aspecten in een maakomgeving. Die aspecten kunnen namelijk dagelijks veranderen, en dus moet het maakproces intrinsiek flexibel zijn”, vertelt Wouter Ceulemans, President van de Airtec-divisie. “Na meer dan een jaar zoeken kwamen we bij Azumuta uit, dat ons wist te overtuigen met zijn technologie en onvervalste can-do-attitude.”
“Een voorbeeld: vroeger gebeurde kwaliteitscontrole op papier en werd er niet altijd teruggekoppeld naar de operatoren. Met het systeem van Azumuta is dat wel het geval: de feedback is via het platform meteen bruikbaar op de werkvloer. Dat komt de kwaliteitsborging niet alleen ten goede, maar toont onze medewerkers ook het belang van wat ze op dat moment aan het doen zijn”, vervolgt Wouter Ceulemans. “Het is maar een van de redenen waarom Azumuta voor ons de juiste partner is om, ook met de groeiende uitdagingen van vandaag, te allen tijde topkwaliteit te blijven leveren en adequaat in te spelen op snel veranderende marktomstandigheden.”
Competitief voordeel
Die uitdagingen, waar maakbedrijven over de hele wereld vandaag mee geconfronteerd worden, zijn inderdaad niet min: steeds kleinere batches van almaar complexere of op maat gemaakte producten, striktere regulering, technologische innovatie, een meer en meer onvoorspelbare wereldmarkt met een steeds heviger woedende war for talent … Enzovoort.
“Stilstaan is vandaag meer dan ooit achteruitgaan. Met Azumuta ontwikkelden we daarom een uniek all-in-one-platform om de operationele efficiëntie binnen maakbedrijven te boosten, de productiviteit en inzetbaarheid van medewerkers te verhogen, en de algemene mate van compliance en wendbaarheid te bevorderen. We geven hen zo een broodnodig competitief voordeel, in een markt die weinig ruimte laat voor stagnatie”, stelt Batist Leman, oprichter en ceo van Azumuta. “Want: bedrijven die vandaag niet mee evolueren, zijn morgen de pineut.”
Digitale werkinstructies
Een centraal en cruciaal onderdeel van de oplossing zijn de digitale werkinstructies die monteurs en operatoren doorheen de verschillende processen leiden.
“Papieren werkinstructies maakten het, zeker tijdens complexe en langdurige montage- of assemblageprocessen, vaak moeilijk om op het juiste moment de juiste instructie te vinden in lange blokken tekst. Ook het updaten van de instructies was erg omslachtig. Dat is nu allemaal verleden tijd, met gecentraliseerde digitale instructies die visueel, intuïtief, eenvoudig en snel zijn. Doordat de instructies per fase in verschillende kleinere stappen onderverdeeld zijn, en je bepaalde cruciale stappen moet valideren in het instructieproces, is het bovendien quasi onmogelijk om stappen te missen - geen overbodige luxe, gezien de grote variatie aan producten”, verklaart Johan Dom, Vice President process engineering bij Atlas Copco. “Naast het gebruiksgemak, zijn ook de schaalbaarheid en de connectiviteit met andere tools belangrijke troeven van het softwaresysteem van Azumuta.”
Hire for attitude, train for skill
Ook in de war for talent zijn die werkinstructies een belangrijke troef: door het intuïtieve karakter is uitgebreide voorkennis of een technische achtergrond namelijk niet langer nodig.
“Hire for attitude, train for skills: dat is al geruime tijd ons devies als het op rekrutering van operatoren en monteurs aankomt. Heb je de juiste attitude om in een maakomgeving te werken, in teamverband en volgens een bepaald ritme? Dan zorgen wij voor de nodige opleiding, met behulp van de Azumuta-suite. Of iemand nu geen, een beetje of veel ervaring heeft: met dank aan de flexibele software kunnen we training op ieders maat en snelheid voorzien”, aldus Annick De Bakker, HR Manager bij Atlas Copco.
Wendy Rooms, monteur bij Atlas Copco, is daarvan het levende bewijs: “Na dertig jaar in raamdecoratie en confectie gewerkt te hebben, had ik zin in iets anders, en besloot ik ondanks mijn gebrek aan technische scholing bij Atlas Copco te solliciteren. Ondertussen zijn we een hele tijd verder en ben ik bijna een jaar aan de slag als monteur: nooit gedacht, maar wel heel leuk! Zonder de oplossing van Azumuta was dat nooit mogelijk geweest. De software laat me toe om vlot maar op eigen tempo te leren, en is ook heel duidelijk en ondersteunend: te allen tijde zijn er de instructies om op terug te vallen, bijvoorbeeld als ik lange tijd niet op een bepaalde post gestaan heb”.
Software van wereldniveau
Tegelijk was de feedback van Atlas Copco ook bijzonder nuttig voor Azumuta.
“Operational efficiency en een agile manier van werken waarin de mens centraal staat: de waarden van beide bedrijven zijn zeer sterk gealigneerd. Bij Azumuta zien we de samenwerking met Atlas Copco dan ook echt als een partnership: wij zijn hier om hun processen te optimaliseren, maar omgekeerd geven zij ons ook waardevolle input die ons toelaat ons product verder te verbeteren. Ook onze andere klanten, waaronder toppers uit zowat elke mogelijke industry vertical, kunnen zo genieten van de features die we hier in co-creatie met Atlas Copco ontwikkeld hebben en plukken dus mee de vruchten van dit partnerschap. Mede daardoor erkennen zij Azumuta als een software van wereldniveau binnen de maakindustrie. De uitgesproken internationale interesse in ons product die we momenteel merken, met name vanuit de VS, bevestigt dat alleen maar verder”, besluit oprichter en ceo Batist Leman.
Over Azumuta
Azumuta is een snelgroeiende Gentse scale-up die in 2016 werd opgericht door Batist Leman (CEO) en een ‘connected worker suite’ aanbiedt voor de maakindustrie.
Productiebedrijven worden in een snel veranderende wereld met allerlei uitdagingen geconfronteerd. Azumuta wil hen een concurrentieel voordeel bieden door werknemers op de werkvloer met elkaar in contact te brengen, te ondersteunen en meer mogelijkheden te geven via een uniek, uitgebreid en geïntegreerd modulair platform.
Azumuta overbrugt de kloof tussen traditionele praktijken en moderne efficiëntie en ondersteunt een cultuur van voortdurende verbetering en real-time productiezichtbaarheid, van de werkvloer tot op C-niveau. Azumuta helpt productiebedrijven hun prestaties te verbeteren, talent optimaal te benutten en kennis digitaal beschikbaar te maken - allemaal vanaf een enkel platform.
De oorsprong van de naam 'Azumuta' is onduidelijk. Sommigen denken dat de oorsprong ligt in het Japanse woord (始めた), dat "ik ben begonnen" betekent en op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd: een actie, een nieuw begin, een persoonlijke verbintenis en verantwoordelijkheid, zelfverzekerdheid of hoop. Anderen zeggen dat het komt van "Azo moeta", een uitdrukking in het Gentse dialect die "zo doe je dat" betekent.
Over Atlas Copco Group in België
Atlas Copco Group heeft vestigingen in onder andere Wilrijk, Boom, Hoeselt en Overijse en stelt meer dan 4300 mensen te werk, waarvan zo’n 3500 in Wilrijk.
Atlas Copco Airpower is de wereldwijde hoofdzetel voor de compressorenactiviteiten met R&D, productie en logistiek. Het huisvest ook het hoofdkantoor van Power Technique. De verhuuractiviteiten van Atlas Copco Rental vinden plaats in Boom. In Hoeselt heeft Atlas Copco Group zijn wereldwijd distributiecentrum, Power Tools Distribution, voor onder andere industriële gereedschappen en vacuümoplossingen. Atlas Copco Belgium in Overijse staat in voor verkoop en service in België.
Paul Geens