Ariad houdt vijf populaire digitale marketing trends tegen het licht

Ariad houdt vijf populaire digitale marketing trends tegen het licht

Vinger aan de pols bij 85 digitale consultants schetst realistisch beeld van de digitale marketing wereld

Er gaat geen dag voorbij zonder boodschappen over trendrapporten en gedurfde voorspellingen. Zeker in tijden van digitale transformatie lijkt de digitale sector voortdurend onderhevig aan ingrijpende veranderingen. Worden websites straks overbodig, gaan alle interacties met bedrijven via chatbots, heeft big data niet gewoon veel voeten in de aarde? Digitale expert Ariad peilde naar de mening van zijn meer dan 85 actieve digitale consultants. De vijf meest geprofeteerde digitale marketing trends kregen een score op vijf naarmate de respondenten geloven in hun impact op de markt. 

1. Web is Dead

In de toekomst worden sociale media de absolute focus voor bedrijven om met hun klanten te communiceren. Zo nemen ze de huidige rol op van websites.

Voor de consultants van Ariad is er momenteel te weinig conversieratio op sociale media en nog te veel fake news en bedenkelijke content. Daarentegen zien ze sociale media groeien naar een volwaardig stand-alone medium voor klanten-engagementen en sales. Samuel Caink, marketing specialist bij Ariad: “De grote spelers proberen bovendien maximaal gebruikers binnen hun ecosysteem te houden. Facebook bouwt e-commerce opties op Instagram, Google zorgt voor single cart checkout op Google Shopping en Amazon Prime gebruikers krijgt steeds meer voordelen en opties.” 

Verdict van Ariad: 2,8/5: Gemengde gevoelens. 
Story image

2. Full Circle 

Meer dan ooit is het essentieel voor bedrijven om de volledige customer experience te bezetten van A tot Z. 

Niemand bij Ariad twijfelt aan het belang van de customer experience. Ze niet volledig inzetten en controleren is een gemiste kans. Bedrijven die dit goed doen, springen er al snel uit en snoepen klanten af van de concurrentie. “Een basisvereiste is zorgen dat er geen frictie is in de relatie tussen jouw merk of product en de klant. Door het verminderen van frustraties en cognitieve belasting en hier en daar onverwachte extra’s te bieden, transformeer je klanten in ambassadeurs”, zegt Jovi Verheyen, Customer Experience expert bij Ariad. 

Verdict van Ariad: 4,4 /5: Zonder twijfel!
Story image

3. It’s a BOT Time 

Het gebruik van chatbots is aan een opmars bezig. Deze evolutie zet zich exponentieel voort en bedrijven worden verplicht om ze in te zetten. Geen chatbot betekent achterop hinken. 

Stijn Haesendonck, project manager bij Ariad: “Chatbots gaan we inderdaad alsmaar meer zien maar alles valt en staat met de kwaliteit en implementatie. Vaak hebben de huidige chatbots te weinig diepgang en worden ze ingezet in één specifieke customer journey. Er is dus nog wat sleutelwerk nodig. Een chatbot mag geen gimmick zijn en moet effectief hulpvaardig zijn om effectief te zijn.“

Verdict van Ariad: 2,9 /5: Valt af te wachten.
Story image

4. Brand Demand

De sterkte van een merk overstijgt binnenkort de eigenschappen of kracht van een product. Dankzij influencer marketing worden merken helder gedefinieerd en worden hun fans samengebracht in hechte communities. 

We kunnen ondertussen spreken van influencer-moeheid. Het is allesbehalve eenvoudig om influencers efficiënt in te zetten. Het vereist een feilloze overgang tussen het merk en de leefwereld van de influencer. Hoewel het ondertussen een ingeburgerd begrip is geworden, is de titel van influencer steeds moeilijker te behalen. Het is niet meer voldoende om simpelweg een groot volgersaantal te kunnen voorleggen. 

Verdict van Ariad: 3 /5: Matig akkoord.
Story image

5. BIG Capabilities Reign

Op vlak van personalisatie hebben we slechts het puntje van de ijsberg gezien. Data en analyse inzetten om de persoonlijke context en leefwereld van klanten te begrijpen wordt de norm voor slimme bedrijven. 

De focus op dataverzameling blijft een hot topic alsook de betere interpretatie van deze data. De logische volgende stap is het goed inzetten van de inzichten. Personalisatie wordt een must maar dan wel enkel om klanten te helpen en niet louter uit winstbejag. Door evoluties zoals de GDPR gaan klanten steeds bewuster om met hun data en dus ook weigerachtiger staan tegenover te gepersonaliseerde aanbiedingen. Samuel Caink: “Het wordt moeilijk om die balans te vinden. Cruciaal is om met data specifieke doelstellingen in kaart te brengen en die door middel van gerichte targeting na te streven. We gaan hiermee meer naar een one-to-few, eerder dan one-to-one benadering”. 

Verdict van Ariad: 4,2 /5: Volmondig JA.
Story image

Voor meer informatie en details over het volledige rapport, kan je terecht op de website van Ariad.

 

 

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel