AI-agent uman versnelt onboarding en verhoogt verkoopsefficiëntie bij Flexso

Negen op de tien verkopers gebruikt de AI-agent intensief dankzij de gebruiksvriendelijkheid

Gent, 14 januari 2025 - Flexso, specialist in SAP-implementatie, kan dankzij de geavanceerde AI-tool uman, ontwikkeld door de gelijknamige Gentse start-up, zijn cross-selling perfectioneren en nieuwe verkopers sneller onboarden in het snel groeiende team. Dankzij umans vermogen om op basis van interne en externe data zeer gepersonaliseerde voorbereidingen te maken voor klantenmeetings.

Door de snelle groei van Flexso, dat de voorbije twintig jaar is uitgegroeid tot een toonaangevend consultancybedrijf met meer dan 500 medewerkers, en het uitgebreide portfolio van cases en diensten, zijn de interne processen steeds complexer geworden. Die complexiteit zorgt ervoor dat commerciële teams moeten schakelen tussen verschillende sectoren en domeinen, terwijl ze tegelijkertijd up-to-date moeten blijven met relevante klantinformatie. Hoewel Flexso als full-service end-to-end dienstverlener in de Benelux een schat aan ervaring heeft opgebouwd, werd het steeds uitdagender om deze kennis efficiënt te delen met alle medewerkers, vooral met de commerciële teams.

“Onze verkoopteams verloren waardevolle tijd met het zoeken naar relevante klantcases en expertise ter voorbereiding van salesgesprekken”, zegt Raf Alexander, oprichter van Flexso. “Dit ging ten koste van de kwaliteit van onze klantgesprekken. Sales moet zich richten op klanten en waardevolle interacties, niet op administratief en tijdrovend zoekwerk. We hadden een oplossing nodig die ons sneller, efficiënter en klantgerichter maakt.”

Raf Alexander, oprichter van Flexso
Raf Alexander, oprichter van Flexso

Een AI-gedreven kennispartner

Flexso, dat klanten ondersteunt bij de volledige automatisering van hun bedrijfsprocessen, van boekhouding en magazijnbeheer tot productiesystemen en deelsystemen, vond in uman de ideale partner. De technologie van uman omvat enerzijds een zoekmachine die consultants toegang biedt tot relevante informatie, zoals klantcases en technische architecturen, en anderzijds een AI-agent die proactief commerciële teams ondersteunt. De AI-agent uman helpt Flexso als complexe organisatie om de eigen historische klantendata beter te benutten, door de manuele research voor de salesteams grotendeels te automatiseren. Wanneer een verkoper een meeting heeft met een prospect of klant, helpt uman door automatisch online relevante informatie te verzamelen op LinkedIn-profielen, jaarrapporten, gegevens van de bedrijfswebsite en een overzicht van eerdere interacties met zowel het bedrijf als de contactpersoon in kwestie. Die input wordt vervolgens gecombineerd met eigen historische data rond relevante businesscases en in een overzichtelijk rapport gegoten dat de verkoper kan doornemen ter voorbereiding van zijn of haar gesprek met de klant.

"Salesteams willen niet bezig zijn met zoeken, ze willen vooral in gesprek gaan met de klant en werken aan het opbouwen van een sterke relatie”, benadrukt Sven Degroote, CTO en co-founder van uman. "Daarvoor heb je relevante inzichten en referenties nodig. Of het nu gaat om audience research, een gedetailleerd rapport, of concrete aanknopingspunten voor je pitch – je bepaalt het helemaal zelf in onze tool."

Sven Degroote, CTO en mede-oprichter van uman
Sven Degroote, CTO en mede-oprichter van uman

Verhoogde verkoopsefficiëntie

Dankzij de inzichten die de tool biedt, kunnen salesteams gerichter cross-sell-kansen benutten en nieuwe zakelijke mogelijkheden ontdekken. “Het verschil zit hem in de effectiviteit. Je moet de tool eigenlijk zien als een extra collega die je vanaf dag één hebt, die alle taakjes overneemt waar jij je liever niet mee bezighoudt”, benadrukt Raf. “De tool stimuleert een 'outside-in' aanpak, waarbij de nadruk ligt op het begrijpen van en inspelen op de behoeften en uitdagingen van de klant, in plaats van enkel het promoten van onze eigen diensten. Dankzij uman kunnen we ons positioneren als een geloofwaardige partner. De adoptie van de tool verliep van een leien dakje. Negen op de tien verkopers maken er intensief gebruik van. Dit toont aan dat het niet alleen effectief is, maar ook bijzonder gebruiksvriendelijk en eenvoudig in te passen in ons dagelijkse werkproces.”

Betere onboarding

Een ander belangrijk voordeel is de manier waarop de tool het onboardingproces van nieuwe medewerkers versnelt. Nieuwe collega’s kunnen snel wegwijs worden in hun rol door de eenvoudige toegang tot alle relevante kennis en inzichten. Dit verkort de inwerkperiode en stelt hen in staat om vanaf het begin productief te zijn. Betere onboarding gaat echter verder dan alleen het inwerken van nieuwe salesmedewerkers. Het kan ook essentieel zijn voor nieuwere bedrijfsactiviteiten. Een goed voorbeeld is, dat drie jaar geleden Flexso zijn activiteiten in Nederland startte. Hoewel het Nederlandse team niet kan bogen op twintig jaar ervaring, moeten zij wel hetzelfde uitgebreide portfolio bij klanten presenteren. Voor hen is de tool dan ook van onschatbare waarde, omdat het hen helpt snel op één lijn te komen met de collega’s in België.

Over Uman

Uman is een AI-agent die de manier waarop B2B sales professionals en go-to-market teams vandaag werken, grondig verandert. Door gebruik te maken van data governance en generatieve AI, integreert het bedrijf naadloos interne sales data en -processen met externe data, die het onder andere uit bedrijfswebsites, het sociale netwerk LinkedIn en openbare jaarrapporten haalt. Zo genereert het platform onder andere hypergepersonaliseerde en relevante sales pitches, e-mails en klantcases, om zo betere salesresultaten te behalen. Het bedrijf richt zich voornamelijk op B2B professionals uit de IT-, consultancy- en telecomsector, die te maken hebben met een uitgebreid en complex productportfolio. 

Herlinde Rollez

Herlinde Rollez

PR Consultant, Evoke

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be