ABN AMRO lanceert fonds van 425 miljoen euro voor bedrijven met duurzame impact

ABN AMRO lanceert fonds van 425 miljoen euro voor bedrijven met duurzame impact

Sustainable Impact Fund (SIF) gaat investeringen doen in bedrijven die de transitie naar een duurzame en inclusieve samenleving versnellen

Amsterdam/Antwerpen, 22 juni 2021 — ABN AMRO lanceert het Sustainable Impact Fund (SIF), een fonds dat investeringen gaat doen in bedrijven die de transitie naar een duurzame en inclusieve samenleving versnellen. Het gaat om ‘private equity investeringen’ van tussen de 4 en 30 miljoen euro in bedrijven met een bewezen business model die toe zijn aan een volgende groeifase. Daarnaast doet ABN AMRO SIF ook ‘venture capital investeringen’ van tussen de 500.000 en 4 miljoen euro als er sprake is van een bewezen concept.

De drie thema’s waarin wordt geïnvesteerd zijn: circulaire economie, energietransitie en sociale impact. Het fonds, een volledige dochter van ABN AMRO met een zelfstandig investeringsbeleid, stuurt op een combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. 

Risicodragend kapitaal

Rutger van Nouhuijs, lid van het Executive Committee van ABN AMRO: “Als bank financieren we tal van duurzame initiatieven. Het gaat dan om kredietverlening. We zien dat bedrijven in sommige situaties juist behoefte hebben aan risicodragend kapitaal. Met dit fonds bieden we nu ook op dat vlak een loket. Bedrijven die duurzaam rendement koppelen aan een goed bedrijfseconomisch plan kunnen bij ABN AMRO SIF terecht.” 

Slimme brillen, windmolens en duurzame stadslogistiek

Afgelopen maand zijn de eerste twee venture capital investeringen gedaan in Envision en Foodlogica. Envision is een Nederlands bedrijf dat software ontwikkelt voor ‘smartglasses’. Via een ‘slimme bril’, een app en innovatieve AI-technologie wordt beeld en geschreven tekst vertaald in geluid. Hierdoor wordt het alledaagse leven van mensen met een visuele beperking toegankelijker gemaakt. 

Foodlogica lost de uitdaging op van ‘last-mile’ transport van gekoeld voedsel in dichtbevolkte steden, met een duurzame vloot zonder uitstoot van broeikasgassen. Tevens werd kort geleden een private equity investering gedaan in het Deense Fiberline Composites A/S. Dat bedrijf ontwikkelt een specifieke technologie waarmee grotere windbladen voor windmolens kunnen worden gemaakt. Deze investering werd nog gedaan vanuit het Energy Transition Fund dat opgaat in ABN AMRO SIF. 

Nederland en omringende landen

Geografisch ligt de focus op Nederland maar ook bedrijven uit andere Noordwest-Europese landen kunnen in aanmerking komen voor een investering. Het nieuwe fonds sluit aan bij de strategische richting van ABN AMRO waarin duurzaamheid en een Europese focus een belangrijke rol spelen. 

Jonge en meer volwassen bedrijven

Doordat er sprake is van zowel private equity- als venture capital investeringen komen jonge en meer volwassen bedrijven in aanmerking voor een investering. Rutger van Nouhuijs: “Waar het om gaat, is dat we kansrijke bedrijven die bijdragen aan een versnelling van de transitie naar een duurzame samenleving, van een goede kapitaalbasis voorzien.” 


OVER ABN AMRO
ABN AMRO is een Nederlandse bank voor particuliere, zakelijke en private banking klanten. We bieden hen een breed palet aan financiële producten en diensten. Onze focus ligt op Noordwest-Europa. Onze purpose ‘Banking for better, for generations to come’ geeft ons richting in alles wat we doen. We bedienen ongeveer zes miljoen klanten en hebben meer dan 19.000 mensen in dienst. In België bedient ABN AMRO vermogende particulieren en grootzakelijke klanten. Ons Belgische hoofdkantoor staat in Antwerpen. Daarnaast heeft ABN AMRO België kantoren in Brugge, Brussel, Doornik, Gent, Hasselt en Kortrijk. Voor meer informatie, kijk op
www.abnamro.be of http://www.abnamroprivatebanking.be.

Meer informatie over het team, de investeringen en de werkwijze van ABN AMRO SIF is te vinden op www.abnamro.nl/SIF.

ABN AMRO Persvoorlichting
Tel: +31 (0)20 628 89 00
E-mail:
pressrelations@nl.abnamro.com

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel