700 kilometer zonder CO2-uitstoot tijdens eerste editie DashTour

Dashdoc wil bewustzijn rond C02-uitstoot in transportsector doen groeien

Antwerpen, 29 juni 2022 - Medewerkers en klanten van Dashdoc trekken de komende dagen met de fiets, kajak en loopschoenen van het kantoor in Antwerpen naar het kantoor in Nantes, 700 kilometer verderop. De ontwikkelaar van het gelijknamige transportmanagementsysteem wil op die manier het bewustzijn rond de CO2-uitstoot in de transportsector doen groeien. Daarnaast wil het bewijzen dat digitalisering een positieve milieu-impact kan hebben door transportprocessen te optimaliseren.

Tijdens de eerste editie van de ‘DashTour’ trekken de medewerkers van Dashdoc en enkele klanten met verschillende transportmiddelen van het kantoor in Antwerpen naar het kantoor in Nantes. Daarbij is één constante: ze mogen geen CO2 uitstoten tijdens die tocht van 700 kilometer. Daarom wordt er gefietst en gelopen, en vanaf Parijs zelfs gekajakt. Woensdag werd 9 kilometer gelopen vanaf transporteur The Agency op de Noorderlaan naar het Dashdoc-kantoor langs de Uitbreidingstraat. Vandaar trok het team met de fiets naar Vilvoorde, waar ze opgewacht werden door enkele Franse collega's. Zij fietsten verder naar Charleroi om 's avonds te eindigen nabij Rijsel.

CO2-bewust transport
Met het initiatief wil Dashdoc, de ontwikkelaar van het gelijknamige geïntegreerde transport management system (TMS) op maat van de transportsector, het bewustzijn rond CO2-uitstoot binnen de sector vergroten. Als digitale oplossing en ondersteuning voor allerlei processen binnen de transportsector, wil Dashdoc ook aantonen dat digitalisatie kan helpen om de transportsector ecologischer te maken. Het automatiseren en optimaliseren van planprocessen en het bepalen van de ideale rijroutes en -momenten kunnen allemaal bijdragen tot minder CO2-uitstoot. Bovendien is het via Dashdoc mogelijk om transportdocumenten online te genereren, in de vorm van de zogenaamde e-CMR. Dat bespaart heel wat papierwerk uit.

“Werken met een TMS is niet alleen veel efficiënter en goedkoper dan alle stappen in het transportproces manueel af te leggen”, weet Dandache. “Het platform registreert ook de ecologische impact en berekent de CO2-uitstoot van een transport, informatie die ook de eindklant te zien krijgt. Die transparantie naar de klant toe, in combinatie met een toenemend bewustzijn bij klanten rond duurzaam transport, spoort transporteurs aan om hun transporten milieuvriendelijker te maken door de CO2-uitstoot te verminderen.”

Verbinding
Net als het TMS dat Dashdoc aanbiedt, wil de softwareontwikkelaar laten zien dat verbinding niet louter een digitale aangelegenheid is. Verbondenheid met klanten, werknemers en de omgeving om ons heen is de echte kracht van een bedrijf. Daarom nemen ook klanten deel aan de actie.

"Met de DashTour willen we deze permanente en noodzakelijke connecties tussen informatie die van alle kanten komt, onder de aandacht brengen”, zegt CEO Benoït Joncquez. “De relatie tussen de sector en de ondersteunende beroepen van het goederenvervoer over de weg, de interne relaties binnen het team en klanten en evengoed de balans tussen de economische realiteit en de ecologische evolutie die de sector meemaakt, vormen de rode draad doorheen deze tocht", besluit hij.

Over Dashdoc
Dashdoc is het avontuur van vier jeugdvrienden, ontstaan uit de drang om problemen op te lossen die eigen zijn aan wegtransport. Vandaag is het een bedrijf met 60 werknemers in Frankrijk en België. Het biedt verladers en vervoerders een veilige, performante en complete oplossing in de vorm van het eigen TMS. Het beheer van al hun vervoersactiviteiten, van planning tot facturering en de berekening van hun CO2-voetafdruk, wordt daarmee kinderspel.

Voor meer informatie over Dashdoc en zijn TMS-aanbod, bezoek www.dashdoc.eu

Sami Dandache

Sami Dandache

General Manager Benelux, Dashdoc
Mattias Goossens

Mattias Goossens

PR Consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be