7 tips om veilig online te shoppen tijdens Black Friday

Overal ter wereld zijn mensen op zoek naar de perfecte cadeaus voor de feestdagen. Het naderende Black Friday en Cyber Monday bieden daarbij uitkomst voor de koopjesjagers. Om de perfecte aanbiedingen te vinden en lange wachtrijen te vermijden doen veel van ons in deze periode een beroep op het internet. Het is helaas daarom ook de tijd van het jaar waarin veel cybercriminelen mensen oplichten. Lance Spitzner, Instructor bij het SANS Institute zet 7 tips op een rijtje om veilig online te shoppen.

In 2016 was Black Friday de op twee na drukste dag in de Belgische onlineverkopen. De bezoekersaantallen op webshops stegen toen met maar liefst 414% tegenover 2015. Het fenomeen blijft winnen aan populariteit en de verwachting is dat Black Friday 2017 de drukste ooit zal zijn. Uit het onderzoek van Gfk blijkt dat 3 op 10 Belgen vrijdag extra aandacht zal besteden aan webshops voor spontane koopjes.

De online-koopjesjagers zijn echter een interessante doelgroep voor cybercriminelen. Kwaadwillenden kopiëren het uiterlijk van populaire websites of misbruiken namen van bekende merken en creëren namaaksites die persoonlijke gegevens afhandig maken of malware installeren. Met de volgende 7 tips dek je jezelf in.

  • Let op de geloofwaardigheid van de prijs: Wees op je hoede voor websites die producten tegen aanzienlijk lagere prijzen aanbieden dan elders, of die producten aanbieden die op landelijke schaal zijn uitverkocht. De kans bestaat dat je geen betrouwbare producten ontvangt, maar vervalste of gestolen goederen. En het kan zelfs zijn dat je helemaal niets ontvangt.

  • Richt je op bekende, betrouwbare bronnen: Schaf alleen producten aan via websites die je kent en vertrouwt en waarmee je al eerder zaken hebt gedaan.

  • Kijk of er contactmogelijkheden zijn: Controleer of de website een legitiem e-mailadres en een telefoonnummer vermeldt voor klantenservice. Als de website er verdacht uitziet en je geen contact kunt leggen is dat een slecht voorteken!

  • Let op het taalgebruik: Let op duidelijke waarschuwingssignalen, zoals aanbiedingen die te mooi lijken om waar te zijn, maar ook rare teksten en fouten in de grammatica en spelling.

  • Kijk uit voor copycats: Sommige websites lijken als twee druppels water op bekende. Het enige verschil is dat de domein- of winkelnaam daar net iets van verschilt. Zo ben je misschien gewend om te winkelen bij Amazon, dat te vinden is op het internetadres https://www.amazon.com. Wees echter alert als je vergelijkbare links tegenkomt, zoals http://store-amazoncom.com.

  • Voer nader onderzoek uit: Voer de naam of het internetadres van de webwinkel in een zoekmachine in en kijk wat andere mensen hierover te zeggen hebben. Zoek op trefwoorden als “fraude”, “oplichting” of “nep”. Of kijk naar eerdere ervaringen en zoek op “ervaring”, “betrouwbaar”, “klacht”, “review” of “recensie”. Een gebrek aan recensies kan een teken zijn dat het om een nieuwe website gaat die je beter niet kunt vertrouwen.

  • Check de basisbeveiliging: Controleer of je verbinding met de website versleuteld is voordat je producten aanschaft. Moderne browsers geven dit aan door voor het internetadres van de website een pictogram in de vorm van een hangslot en/of de letters https weer te geven.

Contacteer ons
Corneel Haine PR Specialist, Evoke (CJ Communications BVBA)
Corneel Haine PR Specialist, Evoke (CJ Communications BVBA)
Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel