30% van de Belgische bedrijven is bereid meer te betalen voor duurzaam transport

Transportfirma Vedrova uit Herentals peilt met survey naar trends en noden in de sector

Herentals, 18 oktober 2018 – Bijna 30% van de bedrijven die op regelmatige basis een beroep doen op een logistieke partner zijn bereid meer te betalen voor duurzamer transport. Dat blijkt uit een rondvraag door transportfirma Vedrova uit Herentals. Belangrijker is de service en controle over de goederen. Zo verwachten bedrijven van hun logistieke partners in de eerste plaats transparantie en professionaliteit en hopen ze om in de toekomst hun transport te allen tijde te kunnen tracken en tracen.

 

Transportfirma Vedrova, gespecialiseerd in weg- en intermodaal transport in Europa en naar de GOS-landen en Centraal-Azië, heeft de resultaten bekendgemaakt van een breedschalige transportsurvey bij bedrijven die dagelijks beroep doen op de diensten van logistieke partners. De firma uit Herentals wil daarmee nieuwe inzichten verwerven over de noden en trends in de sector, met het oog op een aangepaste service in de toekomst .

“De uitdagingen van de supply chain-industrie volgen elkaar snel op”, vertelt Walter Drossaert, Managing Director van Vedrova. “Dit motiveert ons om steeds op zoek te gaan naar nieuwe opportuniteiten en innovaties. We doen dan ook continu onderzoek naar nieuwe trends en werkmethodes binnen de transportsector om onze expertise verder uit te breiden. Deze toewijding stelt ons in staat om een meerwaarde te creëren zowel voor onszelf, als voor onze klanten, leveranciers en logistieke partners.”

Service en controle
Uit de resultaten wordt duidelijk dat voor veel bedrijven die goederen laten transporteren service blijft primeren boven duurzaamheid. Zo zijn transparante, duidelijke en snelle communicatie (98%), professionaliteit (92%) en oplossingen voor last minute diensten (86%) de belangrijkste factoren in de keuze van een transportpartner. Ook controle over en de veiligheid van de goederen blijft doorslaggevend. 87% van de bevraagden geeft aan dat ze in de toekomst graag hun goederen in real time willen kunnen volgen.

“Zekerheid en flexibiliteit spelen een belangrijke rol in onze sector. Als klant wil je ervan uit kunnen gaan dat wanneer je goederen vertrekken, ze ook goed en wel en tijdig geleverd worden. Een goede opvolging zorgt voor gemoedsrust en de garantie dat de transportfirma waarmee je werkt er alles aan doet om de vooropgestelde voorwaarden te vervullen”, vertelt Walter Drossaert.

Duurzaamheid
Voorlopig gaat dit nog ten koste van het ecologisch aspect. Bijna 30% van de bevraagde bedrijven zou meer betalen voor duurzamer transport. Het tijdstip van het transport wijzigen om de ecologische voetafdruk te verkleinen, zien vier op de vijf bedrijven niet meteen zitten. 40% geeft wel aan dat ze in de toekomst een beter inzicht willen in lege cargoruimtes. Hierdoor kan onnodig transport vermeden worden, wat het milieu dan weer wel ten goede komt.

Ook de prijs (78%) blijft een belangrijke factor. Om die te drukken, werken bedrijven vaak samen met meer dan één transport partner. Ze kiezen daarnaast bewust voor meerdere transport partners omwille van de verscheidenheid qua bestemmingen, het type transport of een specifieke expertise.

Thought leadership
“In een snel evoluerende sector zoals de onze is ervaring cruciaal om zich te kunnen onderscheiden. Deze survey stelt ons in staat om trends van de toekomst te identificeren en hierop in te spelen om beter te kunnen voldoen aan de noden en eisen in de markt. Zo bouwen we ons dienstenportfolio verder uit met het oog op langdurige partnerschappen met onze klanten, medewerkers en leveranciers”, besluit Walter Drossaert.

Contacteer ons
Walter Drossaert General Manager Vedrova
Corneel Haine Evoke (CJ Communications BVBA)
Walter Drossaert General Manager Vedrova
Corneel Haine Evoke (CJ Communications BVBA)
Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel