20% besparen zonder aan smaak in te boeten: de voordelen van goed frituuroliemanagement
Testo 270 BT geeft aan wanneer frituurolie te vervangen: niet te laat, maar ook niet te vroeg
Ternat, 21 november 2024 - Door een samenspel van heel wat factoren, zoals productieproblemen, inflatie en geopolitieke onzekerheid, zijn de prijzen van heel wat producten en levensmiddelen de afgelopen jaren fel gestegen. Ook de prijzen van de verschillende soorten olie die we in de keuken gebruiken, waaronder frituurolie, swingen recent weer de pan en friteuse uit. Een goed management, met een constante monitoring die aangeeft wanneer het nodig is de frituurolie te vervangen - niet te laat maar ook niet te vroeg - wordt zo des te belangrijker om efficiënt en economisch met de olie om te springen, en tegelijk optimale kwaliteit te garanderen.
Nadat de prijzen voor plantaardige olie in 2022 al met tientallen procenten de hoogte inschoten - een gevolg van slechte oogsten, groeiende vraag, een verstoorde logistiek na COVID-19 en de Russische invasie van leidende producent Oekraïne - bereikten ze recent opnieuw recordhoogten. Zo steeg de FAO Vegetable Oil Price Index van de VN-Wereldvoedselorganisatie FAO in oktober met 7,3 procent, tot het hoogste niveau in twee jaar. Aan de basis liggen productieproblemen die leidden tot hogere prijzen voor palm-, soja-, zonnebloem- en koolzaadolie.
En hoewel er aan die prijzen momenteel weinig te doen is, zijn er toch dingen die je zelf kunt ondernemen om de kosten te drukken. De meest voor de hand liggende optie is natuurlijk om het verbruik te beperken aan de hand van een optimaal frituuroliebeheer. Daarvoor bestaan hulpmiddelen. Zoals bijvoorbeeld de testo 270 BT frituurolietester, die toelaat om de olie constant te monitoren en aangeeft wanneer ze vervangen dient te worden: tijdig om topkwaliteit- en smaak te garanderen, maar ook niet te vroeg, zodat de olie ten volle benut wordt en niet voortijdig vervangen.
De levenscyclus optimaliseren
“Gezien de prijsexplosie van de laatste jaren en maanden zoeken frituristen, restaurantketens, exploitanten van keukens en kantines, voedselproducenten en supermarkten met een eigen productie naar manieren om de kosten te drukken. Het optimaliseren van de levenscyclus van frituurolie, waarbij het verbruik zo veel mogelijk beperkt wordt zonder de standaardkwaliteit van het gefrituurde eten in het gedrang te brengen, is daarbij zonder twijfel een van de meest doeltreffende strategieën”, stelt Jeroen Van der Kelen, managing director van Testo Belgie. “Een van onze klanten kon zo dankzij TPM-monitoring met de testo 270 een besparing van maar liefst 22,7% op jaarbasis realiseren!”
Om de frituurolie te beoordelen meet de testo 270 BT de algemeen erkende meetgrootheid TPM (Total Polar Materials). In Europa is de bepaling van de TPM-waarde het standaard referentieprotocol geworden voor de beoordeling van de kwaliteit van vetten en oliën bij het frituren, gezien het een van de beste kwaliteitsindicatoren is. Het regelmatig bepalen en in de gaten houden van een optimale TPM-waarde zorgt niet alleen voor kwalitatief hoogwaardige bakproducten, maar verlengt ook de gebruiksduur van de frituurolie en verlaagt zodoende de uitgaven voor frituurolie met wel 20 procent.
De testo 270 BT garandeert zo een optimale oliekwaliteit, uitstekende bakresultaten en een veilig en efficiënt oliemanagement. Via de testo Smart App kan het instrument bovendien nauwkeurig gekalibreerd en geajusteerd worden, wat de kwaliteitsborging extra eenvoudig maakt. Last, but not least, maakt de naadloze BlueToothkoppeling met de App bovendien ook een moeiteloze, betrouwbare en HACCP-conforme digitale documentatie mogelijk.
Jaarlijkse besparing van €2500 per restaurant
Een geanonimiseerd verslag van een klant uit de quickservice-systeemgastronomie met meer dan 650 restaurants laat het individuele besparingspotentieel van de TPM-meettechniek zien. Vóór met de testo 270 BT te werken, spendeerde de klant €11.000 per jaar aan frituurolie voor elk restaurant.
Door regelmatige TPM-meting in zijn processen te integreren en het ideale tijdstip voor het opfrissen of vervangen van de olie exact te bepalen, kon de klant zijn oliemanagement aanzienlijk verbeteren. Gevolg: een gemiddelde jaarlijkse kostenbesparing van ruim 2500 euro per restaurant. En, kers op de taart: door de productkwaliteit van het gefrituurde voedsel te standaardiseren, wist de klant ook de tevredenheid van zijn gasten te verhogen. Een investering die zichzelf dus dubbel en dik terugverdient.
Over Testo
Testo, dat zichzelf in 1957 op de kaart zette met de ontwikkeling van de eerste elektronische thermometer, is wereldleider in innovatieve, high-precision meetoplossingen en -technologie voor HVAC/R (Heating, Ventilation, Air Conditioning and Refrigeration), voeding, farma en industrie. Het Duitse bedrijf, met wortels in het Zwarte Woud, telt vandaag 36 dochtermaatschappijen en 3.400 werknemers in 25 landen over de hele wereld.
De producten, oplossingen en diensten van Testo maken het mogelijk om tijd en middelen te besparen en de kwaliteit van goederen te verbeteren, om zo bij te dragen tot de bescherming van onze gezondheid en het milieu.
Momenteel draait het bedrijf een omzet van 400 miljoen euro, waarvan telkens een tiende in R&D geïnvesteerd wordt. De Belgische tak van Testo werd in 1986 opgericht door Jean-Pierre Van der Kelen en is, na Duitsland, het belangrijkste land van de groep, zowel in omzet als qua innovatie.
Paul Geens