10% minder verbruik, lagere uitstoot, langere levensduur en kleinere kans op pannes

De vele voordelen van een goed onderhouden verwarmingsketel

TESTO_Logo-Claim-2017-100mm.jpg

Ternat, 24 november 2022 - Om de twee jaar voor gasketels en elk jaar voor ketels die op stookolie of vaste brandstof (hout, pellets, steenkool …) branden: zo vaak dien je in Vlaanderen je centrale verwarmingsketel te laten onderhouden. Dat is uit veiligheidsoverwegingen niet alleen wettelijk verplicht, het levert je ook heel wat op. Hieronder vind je een aantal tips, samen met de verschillende stappen en zaken waar je best op let volgens Testo, de specialist in innovatieve meetapparatuur.

Onderhoud van een pelletbrander
Onderhoud van een pelletbrander
Verwarmingsketels zijn geen speelgoed: ze zitten complex in elkaar. Doe daarom steeds een beroep op een erkend technicus. Dat is ook nodig om het vereiste verbrandings- en reinigingsattest te krijgen”, vertelt Jeroen Van Der Kelen, CEO van Testo België. Naast veiligheid zijn er trouwens nog heel wat argumenten voor regelmatig onderhoud: goed onderhouden ketels verbruiken niet alleen minder energie, ze gaan ook langer mee en stoten minder uit. Tot slot verklein je ook het risico op panne: tijdens het onderhoud kan de technieker kleine defecten opsporen en zo grotere herstellingskosten vermijden. Zeker met de huidige energieprijzen is de kost van een onderhoud dus snel terugverdiend.

Afhankelijk van de staat van de ketel duurt een onderhoud doorgaans ergens tussen de een en de twee uur. Zijn er herstellingen nodig of moeten er onderdelen vervangen worden, dan zal het langer duren. Hieronder de verschillende stappen die de technicus dient te volgen.

  1. Reiniging en controle: hierbij wordt onder andere het verbrandingsrendement, dat steeds boven de 90% moet liggen, gemeten met behulp van een rookgasanalyser. 
  2. Correcte afstelling: de ketel wordt opnieuw afgesteld.
  3. Opstellen attesten: er wordt steeds een reinigings- en verbrandingsattest opgemaakt. Tegenwoordig werken de meeste techniekers volledig digitaal en dien je de attesten goed te keuren en ondertekenen via het toestel van de technieker. Let erop dat het steeds juist ingevuld is, met de naam van de technicus, zijn handtekening en het erkenningsnummer.

Nadien ontvang je het attest in je mailbox, plus herinneringen voor het volgende onderhoud. In principe dien je over de laatste twee attesten te beschikken, hou ze dus goed bij. Huur je? Dan moet je een kopie van het attest overhandigen aan je huisbaas.

Als je de werking van je verwarming nog verder wil optimaliseren, vraag dan naar een verwarmingsaudit. Daarbij worden ook de radiatoren en je andere instellingen bekeken.

Meer info vind je op www.vlaanderen.be/verplicht-onderhoud-van-uw-cv-installatie-centrale-verwarming.

 

Over Testo

Testo, dat zichzelf in 1957 op de kaart zette met de ontwikkeling van de eerste elektronische thermometer, is wereldleider in innovatieve, high-precision meetoplossingen en -technologie voor HVAC/R (Heating, Ventilation, Air Conditioning and Refrigeration), voeding, farma en industrie. Het Duitse bedrijf, met wortels in het Zwarte Woud, telt vandaag 36 dochtermaatschappijen en 3.400 werknemers in 25 landen over de hele wereld. 

De producten, oplossingen en diensten van Testo maken het mogelijk om tijd en middelen te besparen en de kwaliteit van goederen te verbeteren, om zo bij te dragen tot de bescherming van onze gezondheid en het milieu. 

Momenteel draait het bedrijf een omzet van 400 miljoen euro, waarvan telkens een tiende in R&D geïnvesteerd wordt. De Belgische tak van Testo werd in 1986 opgericht door Jean-Pierre Van der Kelen en is, na Duitsland, het belangrijkste land van de groep, zowel in omzet als qua innovatie.

 

Perscontact
Liesbeth De Nys ​
[email protected]

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

 

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be